Nostalgische spaarzaamheid

Klantenbinding. De Nederlandse middenstand is er al ruim een eeuw ontzettend bedreven in. Afhankelijke huisvrouwen krijgen het gevoel ook zelf wat te kunnen bijdragen aan het huishouden: handdoeken, een snoepje van de week, een ovenschaal of een mixer.

Ook aan kinderen wordt al meer dan honderd jaar gedacht bij de boodschappen:
– De SRV-man die bij mijn moeder de boodschappen thuisbracht, gooide altijd een hand vol manna in de doos, zodat mijn moeder en haar broers en zussen konden graaien en smullen (haar oudste broer wist waar de rijdende winkelier de voorraad manna in zijn bus opborg en regelde stiekem zijn eigen portie ;-).
– Mijn schoonmoeder kreeg een rode step. Die had haar moeder bij elkaar weten te sparen. Hoeveel stempels ze ervoor heeft moeten inleveren bij haar kruidenier, weet ik niet, maar mijn schoonmoeder was happy. De middelbare school was namelijk ver van huis en steppend was ze er een stuk sneller dan lopend!


Klantenbinding levert al decennia lang een win-win-situatie op, zoveel is duidelijk.
En daarom moet er maar eens een boek over komen!

Tialda Hoogeveen en ik tekenden daarvoor het contract bij Uitgever Thomas Rap. Zo trots als een pauw zijn we!
En nu… aan de slag.

Spaarde u vroeger thuis ook zegeltjes, of iets anders wat door de middenstand in uw woonplaats aangeboden werd? Bewaart u een bijzondere (grappige of ontroerende) herinnering aan dat sparen? Meld het ons! Wij sparen anekdotes…